Autor refleksji – Anetta Borsuk

 

Zadanie 4.1 Dobre powitanie, dobre pożegnanie.

 

 

Jak to zrobiłem? Opis działań, pomysłów.

Kiedy rozpoczynam lekcję, zawsze witam się z uczniami, w zależności od pory dnia, w języku angielskim słowami "good morning" lub "good afternoon". Następnie pytam jak im mija dzień, jak się czują. Dopiero po takim wstępie zaczynam prowadzić lekcję:) a zawsze żegnamy się odpowiednim do pory dnia zwrotem w języku angielskim i ja, po pożegnaniu, zawsze życzę im miłego dnia, weekendu, ferii itd. w zależności od tego, kiedy mam lekcję.

Uwagi, wnioski nauczyciela. Co się udało?.

Po takim przywitaniu uczniowie często opowiadają o swoim dniu i, z moją pomocą, próbują formułować opinie na różne tematy.

Refleksje uczniów.

Bartek: Lubię, kiedy pani tak zaczyna lekcję, to wprowadza odpowiednią atmosferę do pracy i sprawia, że wiem, że jestem na lekcji angielskiego. Krystian: zawsze mam stracha, kiedy muszę powiedzieć coś po angielsku, ale wiedząc, że pani tak zaczyna lekcję, przygotowuję sobie wcześniej "przemówienie"

 

 

Zadanie 4.2 Poznaj i polub ucznia swego.

 

Jak to zrobiłem? Opis działań, pomysłów.

Chcąc poznać umiejętność wypowiadania się uczniów w języku angielskim na pierwszej lekcji z każdą klasą prosiłam o przedstawienie się, opowiedzenie kilku słów o sobie, swoich zainteresowaniach.

Uwagi, wnioski nauczyciela. Co się udało?.

W ten sposób od razu zorientowałam się kto sobie w miarę radzi z językiem a kto nie. Niektórym uczniom musiałam pomóc i tłumaczyłam pytania na język polski.

Refleksje uczniów.

Damian: nie bardzo rozumiałem, co pani mówi, ale kiedy usłyszałem to samo pytanie po polsku, dałem sobie radę z odpowiedzią. Marcelina: uczę się angielskiego od wielu lat, więc nie miałam problemów z przedstawieniem się w języku angielskim. Ania: ja od razu poprosiłam, żeby pani mówiła do nas tylko po angielsku, bo tak się szybciej nauczymy

Zadanie 4.3 Nauka jako wyzwanie.

 

Jak to zrobiłem? Opis działań, pomysłów.

Wielokrotnie na lekcjach języka angielskiego dokonujemy analizy i tłumaczenia tekstów piosenek - najnowszych przebojów. To pomaga uczniom zrozumieć ich sens, uczy i pozwala na utrwalenie nowego słownictwa a jednocześnie pokazuje jak to, czego sie uczą, odnosi sie do życia za murami szkoły. Uczniowie sami przygotowują lekcje, na których zajmujemy się ich ulubionymi wykonawcami. Często podczas takich lekcji również otrzymuję część tekstu do przetłumaczenia, pracuję wtedy, tak jak oni, ze słownikiem-to uzmysławia im, że nikt nie jest wszechwiedzący.

Uwagi, wnioski nauczyciela. Co się udało?.

Wiadomo, że nie każda grupa uczniów podchodzi do swoich zadań rzetelnie. Niektórzy nie chcą pracować ze słownikiem, nudzą sie przy takiej pracy....Ja wtedy, chcąc zachęcić uczniów do działania, proponuję konkurs-która grupa najlepiej, najtrafniej i najszybciej przetłumaczy, ta dostanie najwyższe oceny-to czesto mobilizuje leniuchów.

Refleksje uczniów.

Oto wypowiedzi uczniowskie po lekcji, na której tłumaczyliśmy tekst piosenki-jednego z ostatnich przebojów: Kasia: "tekst nie był trudny, wiele słów znałam, ale nie wiedziałam, ze tłumaczenie to taka trudna sprawa, bo wszystkie trzeba ułożyć w jakąś logiczną całość. Za to dopiero dostawaliśmy oceny" Bartek:" mnie się nie chciało na początku, ale piosenkę lubię, więc sie zabrałem do pracy. Wyszło nieźle, jeszcze dostałem ocenę."

 

Zadanie 4.4 Zapytaj ucznia o zdanie.

 

 

Jak to zrobiłem? Opis działań, pomysłów.

Podczas lekcji języka angielskiego, zwłaszcza po pracy w grupach. zawsze przeprowadzam krótką ankietę na temat tego, jak wyglądała współpraca w grupie, czy osoba odpowiadająca dobrze się w niej czuła, czy zadania, które miała do wykonania, nie okazały się zbyt trudne i czy zgadza się z oceną. Po takiej ankiecie wiem, jak ulepszyć pracę następnym razem, co poprawić, co udoskonalić a co pozostawić bez zmiany.

Uwagi, wnioski nauczyciela. Co się udało?.

Po analizie odpowiedzi dowiedziałam się, że niezbyt fortunnie dobieram grupy, więc to zmieniłam. Poznałam również opinie na temat prowadzenia przeze mnie lekcji i wiem, że taki sposób pracy uczniom się podoba.

Refleksje uczniów.

Jacek:" Po lekcjach, na których pracujemy w grupach, wychodzę z dobrą oceną, bo bardzo lubię takie lekcje i taką pracę" Agata:" Ja na początku nie lubiłam tych podziałów na grupy, nie czułam się w nich dobrze, ale teraz już daję sobie radę"

Zadanie 4.5 Uwaga bez pochwały.

 

 

Jak to zrobiłem? Opis działań, pomysłów.

Nie wszyscy uczniowie mają predyspozycje do nauki języka obcego ( w moim przypadku-angielskiego). Zdarza się często, że sobie nie radzą z nowym materiałem, słownictwem, gramatyką. Kiedy widzę, że uczeń bardzo się stara, pracuje i choć popełnia błędy, zauważam jego starania i głośno go chwalę. Widzę wtedy, że się cieszy, że jego wysiłek jest przeze mnie zauważany i doceniany.

Uwagi, wnioski nauczyciela. Co się udało?.

Zdarza się, że na jednej lekcji uczeń stara się, pracuje a na następnej, gdy nie zrozumie słów, polecenia, zniechęca się. Wtedy w miarę możliwości naprowadzam go i próbuję pomóc w rozwiązaniu problemu-w 99,9% skutkuje.

Refleksje uczniów.

Jacek: Kiedy Pani zauważa, że się staram, to fajnie mi się wtedy pracuje. Matylda: Ja raczej nie mam problemów z nowym materiałem, szybko zapamiętuję słówka i często się zgłaszam, a wtedy Pani to zauważa i wiem, ze warto się uczyć.

 

Zadanie 4.6 Doceń wysiłek i efekt.

 

 

Jak to zrobiłem? Opis działań, pomysłów.

Jak doceniam efekt i wysiłek...Oczywiście wstawiam wysokie oceny, ale nie tylko. Kiedy widzę zmianę w uczniu na lepsze, gdy widzę, że się stara, chce się uczyć, wtedy nie szczędzę mu pochwał na forum klasy, ale gdy czasami sobie "odpuszcza" i zaczyna mieć braki, staram się go szybko zmobilizować dokonując małego podsumowania jego wcześniejszej i obecnej pracy-prawie zawsze skutkuje:)

Uwagi, wnioski nauczyciela. Co się udało?.

Kiedy mobilizuję ucznia do ponownego zaangażowania się w pracę, staram się delikatnie ale dosadnie dać mu do zrozumienia, że widzę jego zmianę na gorsze. Zdarza się, że wywołam swoim komentarzem reakcję negatywną i wtedy zastanawiam się, w jaki inny sposób dotrzeć do dziecka. Czasami pomagają na przykład indywidualne rozmowy po lekcji.

Refleksje uczniów.

Piotrek: "Nie zawsze mi się chce pracować na angielskim, ale Pani to widzi i próbuje jakoś na mnie wpłynąć, żebym jednak się nie zniechęcał." Kasia:" Ja zawsze się zgłaszam na angielskim i Pani nie musi przekonywać mnie, że nauka języka jest potrzebna"